Julkisten tilojen suunnittelu
Muotoiluhanke: Kelan brändielementit asiakaspalvelutiloissa
Laajasti käytettävä konseptimanuaali sisältää brändielementtien lisäksi selkeän tilaviestinnän muotokielen
Palvelumuotoilun keinoin entistä sujuvampi käyttökokemus monimuotoisiin asiakaspalvelupisteisiin
Lähes 90-vuotias Kansaneläkelaitos kutsui meidät yhteistyöhön asiakaspalvelupisteiden tilabrändin ja tilan toiminnallisuuksien kehittämiseen sekä yhtenäisen konseptimanuaalin laadintaan. Yhteistyö toteutettiin palvelumuotoilun keinoin, osallistaen Kelan palveluympäristön asiantuntijoita. Tavoitteena oli luoda konseptimanuaali, joka soveltuu käytettäväksi valtakunnallisesti erityyppisissä palvelu- ja toimipisteissä.
Työmme tässä projektissa:
- Konseptimanuaali
- Graafinen suunnittelu
- Työpajatyöskentely
- Brändikuvaus
- Tilaviestintä
- Käyttäjälähtöiset menetelmät
- Osallistava ja vuorovaikutteinen yhteiskehittäminen
- Opastesuunnittelu
Muotoiluhanke aloitettiin pääkaupunkiseudun palvelu- ja yhteispalvelupisteiden havainnointikierroksella. Tarkastelimme poikkeamia ja näkyviä bränditoteutuksia, joiden pohjalta sovimme pilottikohteeseen suunniteltavien tilaelementtien määrät. Yhteisessä työpajassa kartoitimme brändin nykytilan, ideoimme tavoitetilaa palvelupisteiden identiteetin
luonnossuunnittelun tueksi sekä määrittelimme tila- ja viestintätarpeita eri asiakasryhmien ja palvelupistetyyppien mukaan. Yhteiskehityksen pohjalta määrittelimme kattokonseptiin värit, materiaalit sekä yleisen muotokielen.
Selkeä, turvallinen ja viihtyisä asiointi
Muotoiluhankkeen aikana suunniteltiin useita brändielementtejä, kuten valomainoksia, digitaalinen näyttötaulu sisältömäärityksineen, esite- ja lomaketelineet sekä ikkuna- ja oviteippaukset sisä- ja ulkotiloihin. Osa suunnitelmista pilotoitiin Espoon Leppävaarassa ja konseptimanuaalia jatkokehitettiin pilotin oppien pohjalta. Yhtenäinen konsepti asiakaspalvelutilojen brändielementeille palvelee Kelan asiakkaita tarjoamalla selkeän, turvallisen ja viihtyisän asiakaspalveluympäristön, joka helpottaa navigointia ja viestintää sekä mahdollistaa selkeän asiakaskokemuksen toimipisteestä riippumatta.
Muotoiluhankkeen pääteemana oli inklusiivisuus. Palvelupisteiden ja yhteispalvelupisteiden monimuotoisuuden vuoksi konsepti suunniteltiin skaalautuvaksi erilaisiin palvelupistetyyppeihin ja toimitiloihin, jotta sitä voidaan soveltaa tilakohtaisten tarpeiden mukaisesti. Hankkeessa huomioitiin vahvasti esteettömyys ja saavutettavuus, varmistaen että kaikki asiakasryhmät tulevat palvelluiksi parhaalla mahdollisella tavalla.