Visuaalinen viestintä ja taide

Muotoiluhanke: Kalliomäki

Palvelumuotoilukokonaisuus hankesuunnittelun tueksi

Varhaisessa vaiheessa kerätyt kattavat käyttäjälähtöiset pohjatiedot sitouttavat uudella tavalla

Suunnittelimme ja toteutimme kattavan palvelumuotoilukokonaisuuden Pirkkalan Kalliomäen hankesuunnitelman tueksi. Ensisijaisena tavoitteena oli kerätä ja analysoida suunnitteilla olevan oppimisympäristön tulevilta käyttäjiltä lähtötietoja. Kerättyjen tietojen avulla luotiin tilayhteyskaavio, tilaohjelma ja tilavaatimusluettelo, jotka integroitiin osaksi hankesuunnitelmaa.

Muotoiluhanke toteutettiin tiiviissä yhteistyössä hankesuunnitteluryhmän kanssa, johon kuuluivat kunnan päättäjät, rakennuttajakonsultit sekä arkkitehtitoimiston edustajat ja Kakadun palvelumuotoilijat. Yhteistyö mahdollisti monialaisen näkemyksen ja asiantuntemuksen hyödyntämisen projektin eri vaiheissa.

Työmme tässä projektissa:

  • Palvelumuotoilu
  • Osallistava ja vuorovaikutteinen yhteiskehittäminen
  • Työpajatyöskentely
  • Visuaaliset materiaalit

Sovellettu
timanttimalli

Keskeisenä tarkoituksena oli tuottaa käyttäjälähtöisiä tietoja KVR-urakan kilpailutukseen ja myöhempää arkkitehtisuunnittelua varten. Lähtötiedot kerättiin iteratiivisen palvelumuotoiluprosessin avulla, johon sisältyi käyttäjien osallistaminen, tietojen jatkuva validointi ja palautekyselyjen hyödyntäminen. Tiedonkeruu jaettiin seuraavaan neljään vaiheeseen: Kartoitus ja kuvaus, Tutki ja kiteytä, Ideoi ja unelmoi, Yhteenveto.

Kokonaisvaltainen yhteiskehittäminen
tavoitteiden saavuttamiseksi

Käyttäjäryhmät koostuivat Kalliomäen alueen tulevan oppimis- ja palveluympäristön yksiköistä, joita olivat opetushenkilökunta, varhaiskasvatus, kirjasto- ja nuorisopalvelut, ruoka- ja puhtauspalvelut, taide- ja kulttuuripalvelut ja oppilashuolto. Osallistujat pääsivät aktiivisesti tuomaan esille oman yksikönsä tarpeita ja toiveita tulevaan oppimisympäristöön. Kerätyt tiedot analysoitiin ja koottiin tilayhteyskaavioksi yhteistyössä arkkitehtisuunnittelun kanssa. Palvelumuotoiluprosessin iteratiivinen luonne ja jatkuva tiedon validointi varmistivat suunnittelun etenemisen oikeaan suuntaan ja käyttäjäystävällisten ratkaisujen kehittämisen.
Projektin onnistumisen mittareina käytettiin palautekyselyä, minkä tuloksilla hienosäädimme prosessia ja tuimme käyttäjien osallistumiskokemusta. Kalliomäen oppimisympäristön palvelumuotoilukokonaisuus osoittautui onnistuneeksi tuottaen merkittäviä käyttäjälähtöisiä lähtötietoja hankesuunnitelman tueksi.